11.05.2020 - 15.05.2020r.

Temat tygodnia „W krainie muzyki”.

W ramach realizacji podstawy programowej proponuję następujące działania:

v  „Jaki to instrument?” – Wymień, jakie znasz instrumenty na podstawie własnych doświadczeń oraz filmiku „Wizyta w szkole muzycznej – poznajemy instrumenty”. Wzbogacenie słownictwa dziecka o nazwy wybranych instrumentów.(https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w);

v  Wykonaj kartę nr 35. Rodzic przeczyta ci polecenia, a ty wykonaj zadania. Uwaga zmiana poleceń do karty pracy. Przyjrzyj się instrumentom na ilustracji w karcie pracy. Opowiedz, jak one wyglądają. Pokaż, jak można na nich grać. Wyklaszcz ich nazwy i powiedz rodzicowi ile razy klasnąłeś. Otocz niebieską pętlą rysunek przedstawiający instrument, którego nazwa składa się z 3 sylab (3 klaśnięć). Wyklaszcz lub zagraj podany rytm. Wzbogacenie słownictwa dziecka o nazwy instrumentów oraz przymiotniki opisujące ich cechy (percepcja wzrokowa i słuchowa, ćwiczenie pamięci, logiczne myślenie);

 

v  Rytmiczna rozgrzewka – „W podskokach”. Poćwicz i pobaw się oglądając filmik. Rozwijanie słuchu muzycznego. (https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo);

v  „Na muzyce w przedszkolu” – Naucz się słów i melodii piosenki.  Zilustruj ją ruchem według słów piosenki. Obejrzyj na ilustracjach instrumenty występujące w piosence. Rozwijanie pamięci słuchowej dziecka. Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej. (https://www.youtube.com/watch?v=tluFKwo42EM);

Na muzyce w przedszkolu

sł. i muz. Katarzyna Kulikowska

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2

 bben 

janczary 

drewienka

 drumla 

v  Ulep z plasteliny lub masy solnej dowolny instrument muzyczny. Rozwijanie sprawności manualnej dziecka. Wspomaganie rozwoju małej motoryki;

v  „Nad przepaścią” – zabawa z elementem równowagi. Rodzic rozkłada skakankę lub sznurek wzdłuż pokoju. Mówi dziecku: To lina, pod nią jest przepaść, zapraszam cię do przejścia na drugą stronę. Dziecko z wyciągniętymi na boki rękoma idzie po skakance jak po linie (stopa za stopą). Zabawę można powtórzyć kilka razy. Można też użyć dwóch skakanek lub dłuższego sznurka. Powodzenia. Dziecko nagradzamy brawami lub drobną nagrodą;

 

v  „Co to? Kto to?” – Rozwiąż zagadki. Wdrażanie do umiejętności rozwiązywania zagadek. Przykłady zagadek:

Może być dęty, może być i strunowy,

ważne, aby był do gry gotowy.

Piękne dźwięki nam wygrywa,

z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)

Jest to zespół niemały,

mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.

Gdy wszyscy razem zaczynają grać,

to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)

 

orkiestra

Zna go każde w przedszkolu dziecko,

zawsze stoi przed swoją orkiestrą

i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent) 

dyrygent

 

Dyrygenta wszyscy się słuchają,

tylko na nią patrzeć mają.

Dzięki tej drewnianej pałeczce

wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta) 

batuta

 

v  „Muzyczne instrumenty” – wykonaj instrument muzyczny według własnego pomysłu. Rozwijanie wyobraźni i doskonalenie sprawności manualnej.

To moje propozycje:

gitara

gitara 1

gitara 2

 

bbenek

 

Obejrzyj filmik jak zrobić bębenek: (https://www.youtube.com/watch?v=AtGUqwsHtNg);

v  Wykonaj kilka ćwiczeń rozwijających, doskonalących aparat mowy. Szybko wymawiaj na zmianę głoski a i o, później wymawiaj na zmianę głoski i i u. Spróbuj teraz cmokać. Teraz zacznij parskać jak koń. Ostatnie ćwiczenie polega na szybkiej zmianie pozycji ust od „ryjka” do szerokiego uśmiechu;

v  „Co to za dźwięk?” – zabawa dydaktyczna. Usiądź z zamkniętymi oczami a rodzic zaprezentuje ci różne odgłosy. Musisz odgadnąć, co to za dźwięk (zatrzaskiwanie drzwi, stawianie kubka na stole, szeleszczenie pogiętą kartką papieru, gwizdanie na gwizdku, głośne tupanie, przewracanie stron w książce, przelewanie wody z kubka do kubka, przesypywanie klocków, gra na tamburynie). Odpowiedz rodzicowi na następujące pytania: Które z tych odgłosów były dla ciebie przyjemne? Które były nieprzyjemne? Jak myślisz dlaczego? Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie? Od czego to zależy? Proponuję krótki filmik „Różne dźwięki dla dzieci” (https://www.youtube.com/watch?v=V0ML6ZWxKtY);

v  „Jak poradzę sobie z hałasem?”  - Na podstawie swoich doświadczeń i poprzedniej zabawy spróbuj odpowiedzieć na następujące pytania: Jak należy dbać o swoje uszy?, Co to jest hałas?, Gdzie jest najgłośniej?, Kiedy jest cicho?, Lubisz jak jest głośno czy cicho?, Co to są dźwięki?, Czy hałas to coś dobrego czy złego?. Pamiętaj o szko­dliwości hałasu dla naszego zdrowia;

v  Wykonaj kartę pracy nr 36. Otocz zieloną pętlą te elementy, które wydają cichy dźwięk. Narysuj coś, co wydaje dźwięk przyjemny dla ucha. Kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych (klasyfikowanie, koordynacja wzrokowo – ruchowa, grafomotoryka, kreatywność);

v  Dźwięki wysokie i niskie - „W podskokach” – Pobaw się i poćwicz oglądając filmik. Kształtowanie poczucia rytmu. Rozróżnianie dźwięków wysokich i niskich. (https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU);

v  „Ucho – dzięki niemu słyszę” –  Rodzic prowadzi krótką pogadankę dla swojego dziecka: Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknij delikatnie swoich uszu. To czego dotykasz, to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego, bo ucho to nie tylko to, czego dotykasz, duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknij małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu – czyli wewnętrznego przewodu słuchowego.

v  Ćwiczenia rozwijające. Rodzic zachęca dziecko do wyrazistego wymawiania łamańców językowych: Kra krę mija, Lis ma norę, Stół  z powyłamywanymi nogami, Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego, Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa;

v  Jeśli masz ochotę obejrzyj bajeczkę „W Krainie Muzyki – Pluszaki Rozrabiaki”. (https://www.youtube.com/watch?v=eAhZw9wi_Tc).

Zapraszam Was do działania. Mam nadzieję, że się nie nudzicie. Musimy przetrwać ten trudny dla wszystkich czas. Dziękuję za piękne zdjęcia i nagrania. Czekam na kolejne.

Pozdrawiam Was gorąco i życzę wszystkiego, co najlepsze.

Do usłyszenia lub zobaczenia – wychowawczyni.

 

Sponsor

bank spoldzielczy1