01.06.2020 - 05.06.2020r.

Temat tygodnia „Dzień Dziecka”.

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”.

Wszystkim moim Czarodziejom z okazji Dnia Dziecka życzę zdrowia, ciekawych zabaw, interesujących zabawek, super kolegów i koleżanek oraz samych słonecznych i pięknych dni.

 

W ramach realizacji podstawy programowej proponuję następujące działania:

v  „Jakie są moje prawa ?” – odpowiedz na pytanie  na podstawie swoich doświadczeń oraz wiersza Janusza Korczaka „Prawa dziecka”. Poszerzenie słownika dziecka o pojęcie „prawa dziecka”.

Prawa dziecka

Janusz Korczak

Niech się wreszcie każdy dowie

i rozpowie w świecie całym,

że dziecko to także człowiek,

tyle że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

którym za to należą się brawa,

chcąc wielu dzieci los odmienić,

stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego, a szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi i mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać, i każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami, nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania, mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa, a gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały

prawa dla dzieci na całym świecie,

byście w potrzebie z nich korzystały

najlepiej, jak umiecie;

v  „Przeplatanka”. Poćwicz przeplatanie sznurowadła przez otwory. Może z pomocą rodzica nauczysz się wiązać buciki. Doskonalenie umiejętności manualnych.

do pobrania i drukarka ruchomy obrazek 0018 

v  „Obowiązki dzieci”. Posłuchaj fragmentu opowiadania „Baśń o ziemnych ludkach”. Odpowiedz na następujące pytania: Gdzie żyją ziemne ludki? Matka – Ziemia budzi je wiosną, aby zabrały się do pracy. Jakie są ich obowiązki? Kogo przypominają te ziemne ludki? Czy one żyją naprawdę? Te ziemne ludki miały różne obowiązki. Jakie ty masz obowiązki w domu? Jakie są twoje obo­wiązki w przedszkolu?  Poszerzenie słownika dziecka o pojęcie – obowiązek.

Obowiązki dzieci

Julian Ejsmond (fragment opowiadania Baśń o ziemnych ludkach)

W głębi ziemi wśród korzeni

żyją sobie ziemne ludki…

Ród to miły i wesoły,

i potężny, choć malutki.

Podczas zimy, gdy na świecie

srogie mrozy i wichury,

ziemne ludki zamieszkują

kretowiska, mysie dziury…

Ale skoro złote słonko

promieniście znów zaświeci,

matka – Ziemia budzi ze snu

ukochane swoje dzieci.

Malcy biorą się do pracy,

pełni szczęścia i wesela,

jeden szczotką i grzebykiem

czesze złote włoski trzmiela.

Drugi skrzydła chrabąszczowi

myje gąbką, co ma siły.

Pieszczotliwie doń przemawia:

„Chrabąszczyku, ty mój miły”.

Trzeci zasiadł do malarstwa:

chwyta żuczki, chrząszcze, larwy

i odnawia na ich szatkach

świeżą farbą zblakłe barwy.

                         

v  Ulep ziemne ludki z plasteliny. Wspomaganie rozwoju małej motoryki.

v  Dzieci z różnych zakątków świata” – wykonaj kartę pracy nr 41. Dzieci z różnych zakątków świata wyszły na dwór ze swoimi piłkami. Uzupełnij ilustrację zgodnie z podaną instrukcją. Dokończ rytm. Pokoloruj lody na odpowiednie kolory. Wdrażanie do umiejętności logicznego myślenia (percepcja wzrokowa i słuchowa, koordynacja wzrokowo – ruchowa, logiczne myślenie, grafomotoryka);

v  „Simama ka” – zabawa afrykańskich dzieci. Tekst afrykańskiej rymowanki: Simama ka, simama ka, ruka ruka ruka, simama ka, tembeja kimbija, tembeja kimbija, ruka ruka ruka simama ka. Ruchy dziecka: Simama – kuca, ka – wstaje, ruka – klaszcze lub tupie, tembeja kimbija – obchodzi krzesło dookoła lub obraca się. Pobudzanie u dziecka ciekawości świata;

v  Wykonaj wizytówkę. W promieniach słoneczka narysuj swoje ulubione rzeczy: sport, potrawę, zabawkę, kolor, owoc, kwiat, ubranie, postać z bajki. Wspomaganie rozwoju małej motoryki.

do pobrania pdfdrukarka ruchomy obrazek 0018 

v  Naucz się nowej piosenki „Piosenka o Prawach Dziecka” (https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4). Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.

 "Piosenka o prawach dziecka"
Mam prawo żyć.

Mam prawo być sobą.

Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.

Mam prawo kochać i kochanym być.

Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.

Mogę się śmiać.

Może się dziać pięknie.

Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.

Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych.

Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Dziecka prawa poważna sprawa.

Dziecka prawa to nie zabawa.

Mam prawo śnić.

Mam prawo być inny.

Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.

Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę.

Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle;

v  „Klocki” – wykonaj kartę pracy nr 42. Michał i Misia bardzo lubią budować zamki z klocków. Przyjrzyj się obrazkowi na górze strony. Pokoloruj na odpowiednie kolory te figury na dole strony, z których jest zbudowany zamek. Rozwijanie percepcji wzrokowej (percepcja wzrokowa, koordynacja wzrokowo – ruchowa, grafomotoryka);

v  „Jak się zachować, gdy do kogoś przychodzimy i gdy kogoś zapraszamy?” – Posłuchaj piosenki „Kwoka” z filmu „Akademia Pana Kleksa” (https://www.youtube.com/watch?v=W97etrfuJik). Odpowiedz na pytania: Dlaczego kwoka zaprosiła gości? Co zrobili: osioł, krowa, świnia, ba­ran? Co zrobiła gospodyni – kwoka? Kwoka źle się zachowała jako gospodyni. Była niemiła, krzy­czała, wyśmiewała swoich gości. Goście nie uważali i zniszczyli dom kwoki. Jak należy się zacho­wywać, gdy zaprosi się gości? Jak należy się zachować, gdy idzie się do kogoś w gości?  Zapoznanie dziecka z zasadami dobrego wychowania obowiązującymi gości i gospodarzy;

v  „Moje marzenie” – rysowanie świecą i malowanie. Dziecko na kartce A4 rysuje białą lub kolorową świecą ilustrację przedstawiającą jego marzenie. Na­stępnie zamalowuje całą powierzchnię kartki farbą plakatową. Rozwijanie zdolności plastycznych;

v  „Równowaga” -  poćwicz  z Wygibasami (https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo). Kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej.

Czarodzieje - dziękuję, że pięknie pracujecie. Cieszę się, że przysyłacie swoje zdjęcia, filmiki. Czekam na nie z ogromną ciekawością.

Pozdrawiam Was gorąco i życzę nam wszystkim szybkiego powrotu do normalności. Wychowawczyni

Sponsor

bank spoldzielczy1