08.06.2020 - 12.06.2020r.

Temat tygodnia „Zwierzęta duże i małe”.

W ramach realizacji podstawy programowej proponuję następujące działania:

v  „Gdzie mieszkają dzik, żmija i łoś?” – odpowiedz na pytanie na podstawie pogadanki rodzica na temat dzikich zwierząt. Dziecko siedzi przed rodzicem na dywanie. Rodzic wymienia nazwy dzikich zwierząt żyjących w Polsce: niedź­wiedź, żmija, wilk, dzik, sarna, łoś, bielik, i krótko je charakteryzuje wspomagając się ilustracjami zwierząt. Poszerzanie wiedzy o dzikich zwierzętach żyjących w Polsce. Można skorzystać z poniższych informacji:

Niedźwiedź brunatny – drapieżny ssak. Jego sierść ma kolor ciemnobrązowy. Można go spotkać w polskich górach (głównie w Bieszczadach i Tatrach). Niedźwiedzie to bardzo duże zwierzęta o grubej szyi i nieco wydłużonej głowie. Żywią się najchętniej rybami.

niedwied

Żmija zygzakowata – gatunek węża jadowitego. Ciało ma zazwyczaj w kolorze ciemnozielonym lub brązowym, na grzbiecie nieco ciemniejszy „zygzak”. Można ją spotkać na obrzeżach lasów i pod­mokłych łąkach. Żywi się małymi zwierzętami: kretami, żabami, gryzoniami.

mija

Wilk szary – drapieżny ssak. Wilki są podobne do średniej wielkości psów, np. owczarków niemiec­kich, ich sierść składa się z kilku rodzajów białych i szarych włosów. Żywią się innymi zwierzętami. Można je spotkać w polskich lasach, najwięcej ich jest w górach (Karpatach).

wilk

Dzik – duży ssak. Wyglądem przypomina dużą świnię domową, jego skóra jest pokryta szorstkimi włosami (czyli szczeciną) w kolorze czarnym lub ciemnobrązowym. Dziki występują w całej Polsce, najmniej jest ich w górach. Są wszystkożerne, najczęściej jedzą: żołędzie, grzyby i inne rośliny.

dzik

Sarna – ssak parzystokopytny. Można ją spotkać w całej Polsce, zamieszkuje głównie lasy liściaste, ale niektóre sarny przystosowały się również do mieszkania na polach, łąkach, nawet w pobliżu dużych miast. Sarna jest zwierzęciem średniej wielkości, ma smukłe ciało i wysokie nogi. Kolor jej sierści zmienia się w zależności od pory roku: latem jest czerwonobrązowa, zimą – siwobrązowa. Żywi się trawami, ziołami, grzybami, owocami leśnymi.

sarna

Łoś – największy ze ssaków kopytnych, ma duże rozłożyste poroże. Można go spotkać w wielu parkach narodowych w Polsce, lubi mokre podłoża, np. bagna. Żywi się roślinami.

o

Bielik zwyczajny – duży ptak drapieżny, błędnie nazywany orłem. Można go zobaczyć w różnych miejscach naszego kraju, głównie przy zbiornikach wodnych (rzekach, jeziorach), bo bieliki żywią się rybami;

bielik

v  „Co to za zwierzę?” – wykonaj kartę pracy nr 43. Przyjrzyj się uważnie ilustracjom. Powiedz, jakie zwierzęta ukryły się na obrazku. Narysuj po śladzie tylko to zwierzę, które pełza. Rozwijanie umiejętności wskazywania cech różniących zwierzęta (percepcja wzrokowa, budowanie wypowiedzi, klasyfikowanie);

v  „Koty” – zabawa kształtująca prawidłową sylwetkę. Rodzic daje dziecku woreczek. Dziecko siada w siadzie skrzyżnym w dowolnym miejscu, kładzie woreczek na głowie. Rodzic mówi: Wyobraź sobie, że jesteś dostojnym kotem. Teraz wstań. Dziecko stara się wstać tak, aby woreczek nie spadł mu z głowy. Spaceruje. Próbuje usiąść i ponow­nie wstać. Podchodzi do rodzica głośno miaucząc miauuuuuu. Rozwijanie sprawności fizycznej dziecka;

v  „Zoo” - naucz się nowej piosenki (https://www.youtube.com/watch?v=D0UAt864EJU).  Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.

 Zoo

sł. Jan Brzechwa, muz. Andrzej Korzyński

Miś

Proszę państwa, oto miś.

Miś jest bardzo grzeczny dziś.

Chętnie państwu łapę poda.

Nie chce podać? A to szkoda.

Lis

Rudy ojciec, rudy dziadek,

rudy ogon to mój spadek.

A ja jestem rudy lis.

Ruszaj stąd, bo będę gryzł.

Dzik

Dzik jest dziki, dzik jest zły,

dzik ma bardzo ostre kły.

Kto spotyka w lesie dzika,

ten na drzewo zaraz zmyka.

Żubr

Pozwólcie przedstawić sobie:

pan żubr we własnej osobie.

No, pokaż się, żubrze.

Zróbże minę uprzejmą, żubrze.

Małpy

Małpy skaczą niedościgle,

małpy robią małpie figle.

Niech pan spojrzy na pawiana,

co za małpa, proszę pana!

Coś

Bardzo trudno mi jest orzec

czy to ptak czy nosorożec...

v  „Ale w zoo jest wesoło” – wykonaj wybrane zwierzątko żyjące w zoo. Rozwijanie sprawności manualnej dziecka.

To moje propozycje:

https://www.youtube.com/watch?v=QL5fKRUXPII)

w

(https://www.youtube.com/watch?v=qZ92agnUZjY)

so 1

v  „Co to za zwierzę?” – rozwiąż zagadki tematyczne. Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.

Kolorowych piór ma w bród,

a między oczami wielki dziób.

Ten głośny skrzek to jej zasługa,

bo to jest głośna… (papuga)

papuga

Do konia trochę podobna

tak samo rży, gdy jest głodna.

Czarne pasy ma tam, gdzie są żebra,

bo to jest wesoła … (zebra)

zebra

Szary, duże uszy i trąba,

taki ma wygląd, że bomba!

Wielki jest jak cała jabłoń,

bo to jest szary… (słoń)

so 1

Jestem duży i wesoły,

pływam w wodzie całkiem goły.

Błoto? Co mi tam!

Ja jestem szary… (hipopotam);

hipopotam

v  „Od najmniejszego do największego” – wykonaj kartę pracy nr 44. Uporządkuj zwierzęta od największego do najmniejszego. Umieść nalepki w odpowiednich miejscach. Czego brakuje wielbłądowi po prawej stronie? Dorysuj brakujące elementy. Rysuj po śladzie i samodzielnie. Kształtowanie umiejętności segregowania zwierząt pod względem wielkości (cechy wielkościowe, percepcja wzrokowa, grafomotoryka, koordynacja wzrokowo-ruchowa); 

v  „Mój zwierzak” – narysuj zwierzę z wyobraźni. Kształtowanie wyobraźni u dziecka;

 „Kto mieszka w lesie?” – odpowiedz na pytanie na pod­stawie swoich doświadczeń  i filmiku „Zwierzyniec Lulka” (https://www.youtube.com/watch?v=WKIjwCT_oMI). Spróbuj naśladować różne zwierzęta leśne.

v  „Kto mieszka w lesie?” – wykonaj kartę pracy nr 45. Powiedz, co przedstawia rysunek. Nalep mrowisko między brzozami i dzika obok grzybów. Dorysuj tyle grzybów, aby było ich razem 10. Zapoznanie dziecka z zasadami zachowania bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie (budowanie wypowiedzi, sprawność manualna, przeliczanie, grafomotoryka, orientacja w przestrzeni);

v  „Kolorowa sowa” – wykonaj  zwierzątko według własnego pomysłu. Rozwijanie umiejętności manualnych.

 To moja propozycja: (https://www.youtube.com/watch?v=OYZ6MpUi2kc)

sowa

 v  „Stary niedźwiedź” – zabawa z rodzinką przy piosence (https://www.youtube.com/watch?v=trY1_BpfM2I).  Kształtowanie poczucia rytmu i ekspresji ruchowej.

v  „Leśne rytmy” – wykonaj dodatkową kartę pracy. Wytnij obrazki ze zwierzętami i naklej je na karcie pracy kontynuując rozpoczęte na niej rytmyRozwijanie umiejętności kontynuowania rytmów i koordynacji wzrokowo - ruchowej.

karta pracy  do pobrania pdfdrukarka ruchomy obrazek 0018 

Już niedługo koniec roku szkolnego, wakacje - ale jeszcze trochę wytrzymajcie, postarajcie się i popracujcie. Rączki muszą być sprawne, wyćwiczone, bo od września będziecie już starszakami – pięciolatkami. Będą przed Wami trudniejsze wyzwania. Szkoda, że nie możemy tego wszystkiego robić wspólnie w naszej sali, ale niestety to nie nasza wina. Czekam nadal na Wasze piękne prace i filmiki.

Pozdrawiam Was i Waszych Rodziców gorąco. Wychowawczyni

Sponsor

bank spoldzielczy1