Jesteś tutaj: Start Archiwum aktualności #zostań w domu# Grupa II „Czarodzieje” wych. A.Grabowska 04.05.2020 - 08.05.2020r.
Temat tygodnia „Tajemnice książek”.
W ramach realizacji podstawy programowej proponuję następujące działania:
· "Co to jest?" - Rozwiąż zagadki tematyczne. Rozwijanie u dziecka umiejętności logicznego myślenia.
Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,
taki piękny, kolorowy.
Będzie ci potrzebna ona,
najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.
Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,
a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru)
Czyta ją mama, czyta i tata
często w obrazki jest bogata.
Dużo liter na każdej stronie,
są historie o królu na tronie.
Są też wiersze rymowane,
najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)
Zanim zaczniesz czytać książkę,
najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,
patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,
czy jest tam rysunek samochodu?
Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,
to właśnie jest… (okładka);
· „Jak powstaje książka?” – Obejrzyj krótki filmik. Po obejrzeniu spróbuj odpowiedzieć rodzicom na pytania: Kto pisze książki?, Jak nazywa się miejsce, w którym wydaje się książki?, Co robi: redaktor, korektor, grafik?, Gdzie książki są drukowane?, Skąd książki biorą się u nas w domu? (https://www.youtube.com/watch?v=t6t-UsDrqB8);
To moja propozycja:
załącznik - zakładka do wydruku
załącznik - zakładka 4 do wydruku
· „Bajeczki” – przypomnij i utrwal sobie słowa, melodię i ruchy do piosenki, której uczyliśmy się będąc jeszcze w przedszkolu. Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej. (https://www.youtube.com/watch?v=aGfrMwIbPTY)
„Bajeczki”
Na pólkach mieszkają książeczki.
W książeczkach mieszkają bajeczki.
Opowiem o nich wam,
bo wszystkie dobrze znam.
Opowiem o nich wam,
bo wszystkie dobrze znam.
W bajeczkach znajdziecie rycerzy,
królewnę, co spała na wieży,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą.
A kiedy się dziecko zasłucha,
to wróżki mu szepczą do ucha.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
· „Zasady zachowania się w bibliotece” – opowiedz rodzicowi o zasadach panujących w bibliotece na podstawie swoich doświadczeń i fragmentu opowiadania Z. Staneckiej „Basia i biblioteka”. Przykładowe pytania: Dokąd wybierały się dzieci? Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia? Czy za książki w bibliotece trzeba płacić? W jaki sposób trzeba dbać o książki? Jak trzeba się zachowywać w bibliotece? Dlaczego? Kto z was był kiedyś w bibliotece? Co wam się tam najbardziej podobało? Zapoznanie dziecka z zasadami działania biblioteki: wypożyczanie i oddawanie książek.
W bibliotece
Zofia Stanecka
W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu.
– Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.
– La, la, la… – zanuciła radośnie Anielka.
– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba.
– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem.
Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki.
– W bili… bliotece są książki! – zawołała. – Zabiera się je do domu, a potem oddaje.
– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.
– Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…
– Za darmo? – upewniła się Zuzia.
– Tak, Zuziu. – Pani włączyła się do rozmowy. – Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje. Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.
– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia. – Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ją będzie odkupić.
– W… bi… liotece… jest… cicho – szepnął Titi.
Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani skinęła głową.
– W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie przeszkadzać innym. (…);
Zapraszam do działania. Cieszę się, że tak sumiennie pracujecie. Świadczą o tym liczne zdjęcia jakie do mnie docierają. Oczywiście czekam na kolejne. Pozdrawiam gorąco – wychowawczyni.