04.05.2020 - 08.05.2020r.

Temat tygodnia „Tajemnice książek”.

W ramach realizacji podstawy programowej proponuję następujące działania:

·         "Co to jest?" - Rozwiąż zagadki tematyczne. Rozwijanie u dziecka umiejętności logicznego myślenia.

Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,

taki piękny, kolorowy.

Będzie ci potrzebna ona,

najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.

Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,

a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru)

Czyta ją mama, czyta i tata

często w obrazki jest bogata.

Dużo liter na każdej stronie,

są historie o królu na tronie.

Są też wiersze rymowane,

najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)

Zanim zaczniesz czytać książkę,

najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,

patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,

czy jest tam rysunek samochodu?

Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,

to właśnie jest… (okładka);

  • ·„Kwiaty” – opowieść ruchowa. Dziecko, słuchając opowiadania czytanego przez rodzica, powoli wstaje (od leżenia do stania na palcach). Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dziecko – skulone – leży na podłodze). Czujesz, że robi się coraz cieplej (porusza się), czujesz, jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dziecko – nadal zwinięte w kłębek – kuca). Czujesz, jak wyrasta z ciebie kiełek (dziecko powoli prostuje palec wskazujący i unosi go nad głowę). Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już tak wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dziecko stoi na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i porusza palcami). Ach, jaka piękna wiosna!;
  • ·„Czego można użyć do zabawy w księżniczkę, a czego do zabawy w rycerza?” – praca z kartą nr 30. Które przedmioty znajdujące się na rysunku nasi bohaterowie mogą wykorzystać do zabawy w rycerza, a które do zabawy w księżniczkę? Z Michałem połącz te przedmioty, które można wykorzystać do zabawy w rycerza, a z Misią te, które posłużą do zabawy w księżniczkę. Rozbudzenie w dziecku zainteresowania książką i czytaniem, rozwijanie wyobraźni (kreatywność, koordynacja wzrokowo – ruchowa, grafomotoryka);

·         „Jak powstaje książka?” – Obejrzyj krótki filmik. Po obejrzeniu spróbuj odpowiedzieć rodzicom na pytania: Kto pisze książki?, Jak nazywa się miejsce, w którym wydaje się książki?, Co robi: redaktor, korektor, grafik?, Gdzie książki są drukowane?, Skąd książki biorą się u nas w domu?  (https://www.youtube.com/watch?v=t6t-UsDrqB8);

 

  • ·„Ile to sylab?” – praca z kartą pracy nr 31. Ile sylab ma słowo książka – wyklaszcz i policz. Wyklaszcz nazwy innych obrazków znajdujących się na stronie karty pracy. Ten element, który ma tyle samo sylab co wyraz książka pokoloruj. Z czego powstaje papier potrzebny do produkcji książek? Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby (percepcja słuchowa, budowanie wypowiedzi, wiedza ogólna), (https://www.youtube.com/watch?v=xdfpRSZVgFI&list=PLlik-iIxg2dzkxWEY9gTosZVutfXyQzla&index=2);
  • ·Wykonaj zakładkę do książki według własnego pomysłu. Rozwijanie sprawności manualnej.

To moja propozycja:

zakadka 1 0405   zakadka 2 0405

 

załącznik - zakładka do wydrukudrukarka ruchomy obrazek 0018

 

załącznik - zakładka 4 do wydrukudrukarka ruchomy obrazek 0018

 

·         „Bajeczki” – przypomnij i utrwal sobie słowa, melodię i ruchy do piosenki, której uczyliśmy się będąc jeszcze w przedszkolu. Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej. (https://www.youtube.com/watch?v=aGfrMwIbPTY)

„Bajeczki”

Na pólkach mieszkają książeczki.

W książeczkach mieszkają bajeczki.

Opowiem o nich wam,

bo wszystkie dobrze znam.

Opowiem o nich wam,

bo wszystkie dobrze znam.

W bajeczkach znajdziecie rycerzy,

królewnę, co spała na wieży,

i dobrych wróżek sto,

i czarownicę złą,

i dobrych wróżek sto,

i czarownicę złą.

A kiedy się dziecko zasłucha,

to wróżki mu szepczą do ucha.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

  Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

  • ·„Ile zrobię kroków?” – zabawa ruchowa. Dziecko dostaje książkę w twardej oprawie, kładzie ją sobie na gło­wie i próbuje zrobić kilka kroków. Dziecko liczy, ile kroków zrobiło, zanim książka spa­dła. Po zabawie dziecko oddaje książkę rodzicowi i siada na dywanie. Rodzic pyta, ile dziecko zrobiło kroków. Dziecko nagradzamy oklaskami;

·         „Zasady zachowania się w bibliotece” – opowiedz rodzicowi o zasadach panujących w bibliotece na podstawie swoich doświadczeń i fragmentu opowiadania Z. Staneckiej „Basia i biblioteka”. Przykładowe pytania: Dokąd wybierały się dzieci? Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia? Czy za książki w bibliotece trzeba płacić? W jaki sposób trzeba dbać o książki? Jak trzeba się zachowywać w bibliotece? Dlaczego? Kto z was był kiedyś w bibliotece? Co wam się tam najbardziej podobało? Zapoznanie dziecka z zasadami działania biblioteki: wypożyczanie i oddawanie książek.

W bibliotece

Zofia Stanecka

W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu.

– Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.

– La, la, la… – zanuciła radośnie Anielka.

– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba.

– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem.

Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki.

– W bili… bliotece są książki! – zawołała. – Zabiera się je do domu, a potem oddaje.

– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.

– Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…

– Za darmo? – upewniła się Zuzia.

– Tak, Zuziu. – Pani włączyła się do rozmowy. – Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje. Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.

– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia. – Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ją będzie odkupić.

– W… bi… liotece… jest… cicho – szepnął Titi.

Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani ski­nęła głową.

– W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie prze­szkadzać innym. (…);

  • ·„Gdzie postawię tę książkę?” – praca z kartą nr 32. W bibliotece każda książka ma swoje miejsce. Pomóż Misi odłożyć książki na właściwe miejsce. Połącz linią każdą książkę z półką, na której powinna stać. Za każdym razem użyj kredki w innym kolorze. Rozwijanie umiejętności porządkowania przedmiotów według cech (klasyfikowanie, koordynacja wzrokowo – ruchowa, grafomotoryka);
  • ·Policz książeczki na ilustracjach. Potem wykonaj dodatkową kartę pracy. Kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 10.

ksiki 1 0405 

 

ksizki 2 0405

 

 

do wydruku drukarka ruchomy obrazek 0018

 

  • ·Wykonaj własną książeczkę. Zaprojektuj okładkę i strony książki. Rozwijanie sprawności manualnej dziecka;

 

Zapraszam do działania. Cieszę się, że tak sumiennie pracujecie. Świadczą o tym liczne zdjęcia jakie do mnie docierają. Oczywiście czekam na kolejne. Pozdrawiam gorąco – wychowawczyni.

https://youtu.be/h-NR1C3lWxhttps://youtu.be/h-NR1C3lWxEE

Sponsor

bank spoldzielczy1